JAK ROBIĄ TO INNI

Kobiety w SPORCIE na świecie

Kampania #dziewczynynamedal powstała na bazie doświadczeń zebranych przez nasze partnerskie organizacje z Polski i Islandii, realizujące projekt Kobiety w sporcie. Inspiracją były dla nas również liczne kampanie prowadzone w krajach na całym świecie. Poniżej znajdziecie informacje o najciekawszych z nich.

Jak widać, różnica w poziomie aktywności fizycznej kobiet i mężczyzn nie jest wyłącznie domeną Polski. Problem ten został dostrzeżony w wielu krajach, a rękawicę zdecydowały się mu rzucić największe światowe organizacje. W większości krajów kobiety są niedoreprezentowane jako aktywne sportsmenki, trenerki ale przede wszystkim działaczki i szefowe organizacji sportowych. Nasze wspólne działania mogą to zmienić na wielu poziomach.

Girls on the RUN

Jedna szkoła i trzynaście dziewczyn mających wizję zmiany na lepsze — tak w 1996 roku wyglądały początki Girls on the Run, czyli organizacji, działającej obecnie we wszystkich stanach Ameryki Północnej, skupiającej wokół siebie ponad 100 tysięcy wolontariuszy i wspierającej ponad 185 tysięcy dziewczyn rocznie.

Celem Girls On The Run jest kreowanie świata, w którym każda dziewczyna wykorzystuje swój nieograniczony potencjał i wykorzystuje go do realizacji swoich marzeń. Bieganie jest tu użyte jako motywator, wspierający nie tylko sprawność fizyczną i zdrowie, ale też budujący pewność siebie poprzez pokonywanie kolejnych barier i osiąganie celów.

"Wierzymy, że każda dziewczyna może określić, kim chce się stać, może sprostać każdemu wyzwaniu, może zmienić świat. Po prostu może" - czytamy na oficjalnej stronie girlsontherun.org, na której znajdziemy również odnośniki do aktywnie działających profilów w serwisach społecznościowych.

Punktem kulminacyjnym każdego sezonu jest bieg na 5 kilometrów. Dość napisać, że pod koniec roku 2015 zorganizowanych zostało ponad 350 takich wydarzeń, przez co sieć 5-kilometrowych biegów pod szyldem Girls on the Run urosła do roli największej w USA.

Partnerami kampanii są uznane na całym świecie marki, takie jak Athleta, Cigna, FOX Sports Supports, Gamma Phi Beta, SmartWool, ASICS American Express czy The Coca-Cola Foundation.

US GIRLS

Kampania My Dziewczyny wystartowała w 2011 roku jako dwuletnia inicjatywa obliczona na zwiększenie aktywności fizycznej dziewczyn w najbardziej zdefaworyzowanych środowiskach w Wielkiej Brytanii. Celem programu było zachęcenie do ruchu 30 tysięcy młodych dziewczyn (w wieku 16-25 lat).

Początkowo kampania US Girls objęła swoim działaniem 50 zdefaworyzowanych środowisk, tworząc w nich odpowiedni klimat oraz warunki do uprawiania sportu przez dziewczyny. Z czasem obejmowała ona swoim zasięgiem coraz więcej regionów.

W 2013 roku US Girls wygrała głosowanie zorganizowane przez National Lottery na najlepszy projekt sportowy w kraju.

Kluczem do sukcesu okazało się przede wszystkim zrozumienie potrzeb nastolatek — m.in. wpasowanie aktywności fizycznej w ich napięty kalendarz dnia, a także prowadzenie zajęć w miejscach z jednej strony blisko zlokalizowanych a z drugiej nieco odseparowanych, tak aby uniknąć potencjalnego wstydu.

Co ciekawe, w programie wykorzystano również zamiłowanie kobiet do zakupów, targowania się i wykorzystywania przeróżnych zniżek. Karty lojalnościowe, oferty "dwa w cenie jednego" oraz przeróżne nagrody okazały się znakomitymi inicjatywami wspomagającymi rekrutację dziewczyn do programu.

THIS GIRL CAN

The Girl Can to kampania stworzona przez Sport England we współpracy z licznymi organizacjami partnerskimi. Obejmuje ona całą Anglię wzdłuż i wszerz, wspierając kobiety, które stawiają na aktywność fizyczną nie zważając na to, jak dobrze to robią i jak przy tym wyglądają.

Ponad 335 tysięcy followersów na Facebooku, 90 tysięcy na Twitterze i 37 tysięcy na Instagramie najlepiej oddają skalę i sukces The Girl Can — kampanii obliczonej na zwiększenie aktywności fizycznej kobiet poprzez przekonanie ich, że ruch to przede wszystkim znakomita zabawa.

Chcąc dowiedzieć się więcej o składowych TGC najlepiej jest odwiedzić oficjalną stronę internetową thegirlcan.co.uk. Zainteresowane kobiety znajdą na niej m.in. niemal 70 opisów różnych aktywności — od popularnych form ruchu, takich jak aerobik, jazda na rowerze czy nordic walking, po dyscypliny, o których być może przeczytacie po raz pierwszy w życiu.

Co ważne dla potencjalnych trenujących — każdy z opisów zawiera listę korzyści z wykonywania danej formy ruchu oraz sekcje "ile to kosztuje" i "jakiego sprzętu potrzebuję". A gdy już zdecydujecie się, co chcecie robić, możecie skorzystać z linku do odpowiedniego związku sportowego lub organizacji, poprzez którą znajdziecie daną aktywność fizyczną w swojej okolicy.

Na stronie znajdziecie również wiele motywacyjnych historii zwykłych kobiet, które poprzez aktywność fizyczną potrafiły zwalczyć stereotypy, wygrać walkę z depresją czy też zaskoczyć znajomych oraz samą siebie. Swoje sukcesy, osiągnięte dzięki TGC, można uwiecznić, korzystając ze specjalnej aplikacji na urządzenia mobilne, która pozwala stworzyć własny plakat z logotypem kampanii.

#LIKEAGIRL

Przez lata powiedzenie "robisz to, jak dziewczyna" miało pejoratywne znaczenie, obliczone na obrażenie lub wyśmiania osoby, do której było skierowane. Marka Always uznała, że czas z tym skończyć.

Używanie zwrotu "jak dziewczyna" w sposób negatywny skutecznie podkopywało pewność siebie młodych dziewczyn, sprawiając, że często czuły się one w jakimś stopniu gorsze od chłopców-rówieśników. Kampania marki Always ma na celu odwrócenie stanu rzeczy i przekonanie społeczeństwa, że "jak dziewczyna" oznacza "niesamowicie"!

Kampania #LIKEAGIRL znakomicie wpisuje się dotychczasową działalność Always, które już od 30 lat realizuje liczne projekty, mające na celu edukację młodych dziewczyn na temat dojrzewania płciowego i kreowanie w nich poczucia pewności siebie.

Partnerem kampanii jest m.in. TED-Ed. Efektem tej współpracy jest edukacyjne wideo "3 tips to boost your confidence", które można zobaczyć w serwisie Youtube. Do tej pory wyświetlono je 1,2 mln. razy.

O dużym sukcesie #LIKEAGIRL świadczyć mogą liczby z serwisów społecznościowych. Na Facebooku śledzi ją niemal pół miliona osób, a ponad 90 tysięcy fanów subskrybowało oficjalny kanał Youtube.

WOMEN WIN

Women Win to międzynarodowa organizacja, która poprzez wparcie dziewczyn-nastolatek w krajach rozwijających się chce zbudować świat lepszy dla nich i dla nas wszystkich.

Jak możemy przeczytać na oficjalnej stronie WW, w krajach rozwijających się jest ponad 600 milionów dziewczyn w wieku 10-19 lat. Każda z nich ma potencjał, aby nie tylko kierować własnym życiem, ale przewodzić rówieśnikom i odgrywać znaczącą rolę w swoim środowisku. Jednak zamiast tego, walczą one z licznymi przejawami przemocy i dyskryminacji.

Tłumacząc sens swoich działań, organizacja powołuje się na badania dowodzące, że inwestycja w kobiety daje w przyszłości ponadprzeciętne korzyści dla całego świata. Pewne siebie kobiety budują później lepsze życie dla swoich rodzin, silniejsze społeczeństwa lokalne, bardziej stabilne państwa i bardziej sprawiedliwy świat. Wszystkie te korzyści można osiągnąć, zwalczając dyskryminację płciową i wszelkie przejawy tolerancji dla nierównego traktowania dziewczyn w stosunku do chłopców.

Organizacja koncentruje się głównie na krajach rozwijających się, w których w dalszym ciągu dziewczęta muszą stawiać czoło zjawiskom napaści seksualnych, wczesnego małżeństwa, przedwczesnej ciąży czy też braku dostępu do edukacji.

WW wykorzystuje właśnie sport jako zjawisko, mogące wzmocnić pozycję nastoletnich dziewczyn w społeczeństwie oraz pomóc w dochodzeniu ich praw. Do 2018 roku WW chce pomóc w zrealizowaniu swojego potencjału dwóm milionom nastolatek.

WOMEN IN SPORT

Jesteśmy Kobietami w Sporcie. Zmieniamy sport dla potrzeb każdej kobiety i dziewczyny w Wielkiej Brytanii — głosi hasło na stronie internetowej womeninsport.org. Bo każda kobieta i dziewczyna w UK ma prawo do czerpania korzyści ze sportu — czytamy dalej.

Głównym celem Women in Sport jest zwiększenie obecności płci żeńskiej w szeroko pojętym sporcie oraz walka z wszelkimi przejawami płciowej dyskryminacji.

Brytyjska organizacja chce osiągnąć swój cel poprzez walkę z barierami ograniczającymi partycypację dziewczyn w zajęciach sportowych, działanie na rzecz zwiększenia obecności kobiet w zarządach organizacji sportowych oraz poprzez próbę zwrócenia większej uwagi na sport kobiecy, często traktowany po macoszemu w stosunku do zawodów mężczyzn.

Parterami Women in Sport są m.in. Sport England, Comic Relief czy Youth Sport Trust. We współpracy z tą ostatnią organizacją wypracowany został wspólny brand "Girls Active", mający aspirację bycia głównym głosem w Wielkiej Brytanii w temacie edukacji dziewczyn.

W swojej pracy WiS opiera się na wynikach licznych, przeprowadzonych przez siebie badań, wykonanych m.in. metodą ankiet, wywiadów czy warsztatów. Pozwalają one poznać kobiety i dziewczyny, zidentyfikować wartości, którymi kierują się one przy podejmowaniu decyzji oraz bariery, z którymi przychodzi im się mierzyć na co dzień. Wiedza ta pomaga WiS w stworzeniu oferty sportowej dostępnej i atrakcyjnej dla kobiet.

WOMEN'S SPORTS FOUNDATION

Women's Sports Foundation powstała w 1974 roku z inicjatywy legendarnej tenisistki Billie Jean King. Od samego początku celem fundacji była poprawa jakości życia kobiet poprzez sport i aktywność fizyczną.

Obecnie Fundacja robi wszystko, co w jej mocy, by kreować kobiety-liderki, zapewniając im dostęp do sportu — wspiera finansowo młode atletki, finansuje przełomowe badania, prowadzi szeroko zakrojoną działalność edukacyjną i pomaga społeczeństwom w aktywizacji dziewczyn.

"Przed nami wciąż jeszcze długa droga do pokonania, ale to niezwykle satysfakcjonujące widzieć, jak nasza ciężka praca naprawdę robi różnicę" - czytamy na oficjalnej stronie Fundacji.

Działania WSF wspierane są przez uznane amerykańskie marki, takie jak ESPNW, Fox Sports, Gatorade i NBC Sports Group.

Jednym z flagowych programów Fundacji jest "GoGirlGo!". To program edukacyjny realizowany w szkołach podstawowych i średnich, mający na celu zachęcenie dziewczyn do ruchu. Według badań aż co trzecia uczennica prowadzi siedzący tryb życia, podczas gdy pozostałe niezmiernie rzadko ruszają się więcej, niż 30 minut w tygodniu.

Program nie polega na bezpośredniej pracy z dziewczynami, ale na wsparciu programów i organizacji już działających na danym terenie. "GoGirlGo" okazuje im wsparcie finansowe, edukacyjne oraz możliwość nawiązania kontaktów i wymiany doświadczeń z innymi tego typu organizacjami.

O innych, licznych projektach i programach grantowych Women's Sports Foundation dowiecie się z oficjalnej strony internetowej Fundacji - www.womenssportsfoundation.org

WOMEN IN SPORT COMMISSION

Women in Sport Commission to ciało doradcze, powstałe przy Komitecie Olimpijskim, mające wypracowywać rozwiązania służące wsparciu kobiet w sporcie i stworzeniu im równych szans na czerpanie korzyści z aktywności fizycznej

Komisja ds. Kobiet w Sporcie jest bardzo mocno wspierana przez Departament ds. Publicznych i Rozwoju Społecznego poprzez Sport. Jej powstanie i funkcjonowanie jest wyrazem chęci i determinacji Komitetu Olimpijskiego w zwalczaniu wszelkiego rodzaju dyskryminacji płciowej w sporcie.

Członkowie komisji wybierani są na czteroletnią kadencję i spotykają się na walnym zebraniu raz do roku. Warto wspomnieć, że w gronie członków Komisji znajdziemy przedstawicielkę naszego kraju, byłą znakomitą lekkoatletkę, Irenę Szewińską.

Women in Sport Commission realizuje swoją misję m.in. poprzez wsparcie lokalnych projektów aktywizujących kobiety. Komisja działa również na rzecz rozwoju kompetencji menadżerskich i przywódczych kobiet należących do Ruchu Olimpijskiego, organizując im treningi, seminaria czy warsztaty.

Wśród zadań postawionych przed Komisją znajdziemy również stałe monitorowanie i raportowanie na temat obecności kobiet w sporcie czy też przyznawanie specjalnych nagród i wyróżnień najbardziej zasłużonym dla kobiet organizacjom.

Więcej o misji i zadaniach Komisji możemy przeczytać w specjalnej zakładce na oficjalnej stronie Komitetu Olimpijskiego: https://www.olympic.org/women-in-sport-commission